Ødelagt transportbransje

Foto: Hans Blossey

Hvorfor skal Norge på død og liv flagge ut/selge/fjerne eller kvitte seg med alt gjennom skatter og avgifter?

NORSK TERMOTRANSPORT
Du traff dem over alt, Hamburg, Rotterdam, Bolougne, Antwerpen, Madrid, Roma, trailere hvor det sto fresh fish from Norway, Norwegian Thermo-transport ets.

For 20 år siden da denne plassen på bildet var ferdig, var det helt normalt med 10 – 15 norske sjåfører til frokost. I dag er du heldig om du treffer en.

På 80 tallet var påtrykket så stort at alle ferjer ut fra Norge daglig var fulle med norske termotransporter, med fisk til Europa. Da traff du disse sjåførene på ferjen med tresko/ olabukse og med SCANIA i store bokstaver på t skjorten. Lønnen var bra, og på provisjonslønn med utelandsdiett hadde norske sjåfører veldig god nettolønn.

Det skulle bli enda bedre med EØS. Så optimismen var igjen høy. Det ble etter hvert lagt på forskjellige avgifter, høyere skatter, utenlandske som via EØS ikke skulle kjøre på Norge greide å finne en måte og ¨lure¨seg inn allikevel. De fleste store fiskeeksportører utenom noen få seriøse, gikk over til utenlandske transportører. Disse firmaene har i sine hjemland få eller ingen avgifter, billig diesel og driver sosial dumping. Det ble derfor umulig for norske transportører å overleve i sitt eget land!

Erna og co kjøpte seg inn i dette markedet gjennom oppkjøp av BRING. Et selskap som oppigjennom årene har fått flere store bøter for brudd på bestemmelser, overvekt, kabotasjekjøring m.m. Eier v Bring er AS Norge v/industriminister Iselin Nybø. BRING har til og med fått pålegg for ulovlig bruk av arbeidskraft.

Tenk det: Norges gull(Laks) blir kjørt av uerfarne utenlandske sjåfører. Norge har skrudd opp prisene/avgiftene for norske så mye, at de har måttet selge seg ut. Er det ikke nå på tide å ta Norge tilbake? Gi norske erfarne profesjonelle transportører like skatter og avgifter som utenlandske. Forby utenlandske transportører å laste fisk i Norge, med mindre dette er avtalt gjennom Norsk Transportarbeiderforbund.

Er det ikke igjen på tide å tilby de store Michelin restaurantene i Bilbao og Paris ekte fersk fisk(ikke frosset og tint juks), fra høflig og korrekt sjåfør med rengjort utstyr, og alt i orden? Eller skal vi kanskje fortsette som nå, så blir til slutt norsk laks oppdrettet i Guinea Bissau, ikke i Norge?

Nye Borgerlige vil ta Norge tilbake, ut av EØS avtalen og tilby norske transportører like vilkår som utenlandske. Vi vil ha norske sjåfører transportere våre varer inn og ut av landet.

#TNT